مهاجرت پزشکان به کانادا

در این مقاله قصد بررسی جوانب مهاجرت پزشکان به کانادا و شرایط و مراحل آن ها را داریم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مقدمه

کیفیت بالای زندگی، سطح بالای رفاه و همچنین درآمد بالای کشور کانادا سبب شده است هر ساله تعداد بسیار زیادی از مهاجران خارجی وارد خاک کانادا شوند. همین موضوع پزشکان را نیز به فکر انداخته تا با مهاجرت به کانادا، درآمد خود را افزایش داده و آینده شغلی خود را تضمین نمایند.

دولت کانادا از پزشکان خارجی استقبال زیادی می کند و شرایط کار و زندگی را برای آن ها فراهم می نماید. مهاجرت پزشکان به کانادا از طریق ویزای تحصیلی یا ویزای کاری امکان پذیر است. این مسیر لازم است متقاضیان شرایطی را داشته باشند و مراحلی را طی نمایند تا موفق به اخذ ویزای کانادا شوند.

ما در این مقاله به بررسی شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا و مراحل آن می پردازیم. در صورتی که شما نیز مدرک پزشکی دارید و قصد دارید در کار خود پیشرفت داشته باشید، حتما مهاجرت به کانادا را در برنامه خود قرار دهید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با مسیر مهاجرت کاری به کانادا آشنا شوید.

در این مقاله می خوانیم:

  1. شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا
  2. اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا (LMCC)
  3. مراحل اخذ مجوز کار پزشکی در کانادا
  4. مهاجرت پزشکان عمومی به کانادا
  5. مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا
  6. مهاجرت دندانپزشکان به کانادا
  7. اعتبار مدرک پزشکی ایرانی در کانادا
  8. معادل سازی مدرک پزشکی ایران به کانادا
  9. مدارک مورد نیاز مهاجرت پزشکان به کانادا
  10. مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا
  11. سخن پایانی

 

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا

شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا
شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا

افرادی که قصد مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کاری پزشکی را دارند لازم است شرایطی را دارا باشند. داشتن تمامی شرایط جهت اخذ ویزای کانادا الزامی می باشد. در غیر این صورت با درخواست ویزای کاری متقاضی مخالفت می گردد.

پزشکان خارجی از طریق هر دو برنامه مهاجرتی فدرال و برنامه استانی کانادا می توانند در این کشور مشغول به کار شوند. پزشکان از روش های مختلفی می توانند به کانادا مهاجرت کنند اما به صورت کلی همه ی پزشکان شرایط مهاجرت به کانادا را ندارند.

 انتخاب مسیر درست مهاجرت به کانادا جهت موفقیت در اخذ ویزا بسیار اهمیت دارد. از این رو در این مسیر باید دقت بسیار بالایی داشته باشید و در صورت نیاز از یک مشاور یا وکیل مهاجرتی کمک بگیرید.

شرایط لازم جهت مهاجرت پزشکان به کانادا شامل موارد زیر می باشد:

در وهله ی اول لازم است متقاضی فارغ التحصیل یکی از رشته های پزشکی باشد. مدرک تحصیلی متقاضی باید از دانشگاه های مورد تایید باشد که در فهرست جهانی دانشگاه های پزشکی ثبت شده باشد.

پزشکان متقاضی مهاجرت به کانادا باید الزامات شورای پزشکی کانادا را مهیا سازند و مراحل اخذ مجوز از این شورا را طی کنند. جهت اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا، متقاضی باید در یک دوره تحصیلات تکمیلی 1 ساله شرکت نماید.

علاوه بر این لازم است متقاضیان مدرک زبان معتبر زبان انگلیسی یا فرانسوی را نیز ارائه دهند. اخذ حداقل نمره قبولی که از طرف اداره مهاجرت اعلام می شود، ضروری است.

پزشکانی که از طریق تخصص پزشکی قصد مهاجرت دارند، باید حتما مدرک خود را از طریق سیستم الکترونیکی CaRMS معادل سازی نمایند.

لازم به ذکر است داشتن پیشنهاد کاری (Job Offer) از کارفرمای کانادایی روند و شانس اخذ ویزای کانادایی را برای پزشکان افزایش می دهد. جاب آفر باید حتما مربوط به حوزه درمان و بهداشت باشد. دولت کانادا هر ساله تعداد بسیار زیادی از مشاغل مورد نیاز خود برای مهاجران اعلام می کند.

 در صورتی که شغل مرتبط با گرایش پزشکان در این لیست قرار داشته باشد، متقاضیان بدون اخذ جاب آفر می توانند برای مهاجرت اقدام کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله مهاجرت پرستار به لوکزامبورگ نیز مطالعه نمایید.

اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا (LMCC)

اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا (LMCC)
اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا (LMCC)

همانطور که بیان شد یکی از شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا (MMC) می باشد. متقاضی باید 12 دوره آموزشی که این شورا برای متقاضیان خارجی برگزار می کند، شرکت نماید. در نهایت به متقاضی گواهینامه رسمی از کالج پزشکان خانواده کانادا اعطا می شود.

علاوه بر این متقاضی باید در آزمون های مربوط به این دوره شرکت کند و نمره قبولی را اخذ نماید. آزمون های این شورا در دو مرحله برگزار می شود که مقاضی باید در هر دو آزمون نمره قبولی دریافت کند.

در این صورت برای او مجوز صادر می گردد. باید بدانید که اخذ مجوز از شورای پزشکی کانادا به معنای اخذ قطعی مجوز کار نخواهد بود و متقاضی باید شرایط و مراحل دیگری را نیز طی کند.

امکان شرکت در اولین آزمون قبل از ورود به کانادا وجود دارد. اما برای شرکت در آزمون بعدی متقاضی باید در کشور کانادا حاضر باشد.

 زمانی که متقاضی مراحل و آزمون های شورای پزشکی را طی کرد، باید از مقامات نظارتی پزشکی در استان مورد نظر تاییدیه اخذ کند. هدف شورای پزشکی از برگزاری این دوره و آزمون ها دستیابی پزشکان به بالاترین سزح مراقبت های پزشکی برای شهروندان کانادا می باشد.

جهت فعالیت در مشاغل زیر نیاز به اخذ مجوز از شورای پزشکی خواهید داشت:
  • پزشکان متخصص
  • پزشکان عمومی
  • دندانپزشکی
  • دامپزشکی
  • پزشکان بهداشت
  • کایروپراکتیک
  • اپتومتریست
  • فیزیوتراپیست
  • شنوایی شناسان
  • آسیب شناسان گفتار و زبان
  • و سایر مشاغل در زمینه تشخیص و درمان سلامت

مراحل اخذ مجوز کار پزشکی در کانادا

مراحل اخذ مجوز کار پزشکی در کانادا
مراحل اخذ مجوز کار پزشکی در کانادا

متقاضیان جهت اخذ مجوز کار و گواهینامه پزشکی جهت مهاجرت به کانادا لازم است مراحل زیر را طی نمایند:

  • معادل سازی مدرک پزشکی توسط متقاضی
  • ایجاد حساب کاربری در سایت ca
  • ارائه مدرک معادل سازی شده به شواری پزشکی کانادا
  • شرکت در اولین آزمون صلاحیت شورای پزشکی کانادا (MCCQE)
  • شرکت در آزمون ملی همکاری ارزیابی (NAC)
  • شرکت در دومین آزمون صلاحیت شورای پزشکی کانادا (MCCQE)
  • اخذ مجوز پزشکی از شورای پزشکی کانادا (در صورتی قبولی در آزمون ها)
  • شرکت در برنامه ارزیابی آماده تمرین (PRA)
  • اخذ گواهینامه مخصوص رسمی از سازمان تنظیم کننده مقررات پزشکی کانادا (MRA)

مهاجرت پزشکان عمومی به کانادا

دولت کانادا همواره در تلاش است بهترین خدمات را در اختیار شهروندان خود قرار دهد. از این رو شرایط را برای پزشکان خارجی حرفه ای و ماهر فراهم کرده است تا به این کشور مهاجرت کنند تا میزان مراقبت های بهداشتی و حفظ سلامت شهروندان کانادایی افزایش یابد.

 با توجه به این نکته پزشکان عمومی با شرکت در یکی از برنامه های کارگر ماهر فدرال یا برنامه استانی کانادا برنامه مهاجرتی خود را طرح ریزی کنند.

مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا

مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا
مهاجرت پزشکان متخصص به کانادا

پزشکان متخصصی که قصد مهاجرت به کانادا را دارند، در وهله ی اول باید مجوز تخصص خود را از کشور خود دریافت کرده باشند. در مرحله بعد متقاضیان باید به شورای پزشکی کانادا ثابت کنند که متخصصی واجد شرایط کار به عنوان یک پزشک ماهر در کانادا هستند.

این متقاضیان باید مدرک تخصصی خود را از یک دانشگاه پزشکی مورد تایید اخذ کرده باشند.

لازم است متقاضیان پزشکی تخصصی بعد از گذراندن امتحانات گواهی کالج سلطنتی، مجوزهای استانی لازم را نیز اخذ کنند.

در این راستا متخصصین طب های بالینی باید 4 الی 5 سال دوره آموزش دستیاری تخصصی را بگذرانند. علاوه بر در برخی از استان ها لازم است متقاضی 2 سال آموزش فوق تخصی را نیز بگذراند. متخصصین پزشکی آزمایشگاهی باید 4 الی 5 سال دوره تخصصی را سپری کنند.

متخصصین جراحی نیز علاوه بر گذراندن 5 الی 6 سال دوره آموزش رزیدنتی تخصصی، باید 2 سال آموزش فوق تخصصی را سپری نمایند.

مهاجرت دندانپزشکان به کانادا

دندانپزشکانی که متقاضی مهاجرت به کانادا هستند نیز تحت شرایطی می توانند به این کشور مهاجرت نمایند. این دسته از پزشکان باید 1 الی 4 سال دوره تحصیلی گذرانده شده قبل از تحصیل دندانپزشکی در کارنامه خود داشته باشند.

 مدرک دانشگاهی این دسته از پزشکان نیز باید از یک دانشگاه مورد تایید اخذ شده باشد. اخذ مجوز مقامات استانی برای مهاجرت دندانپزشکان خارجی الزامی است.

اعتبار مدرک پزشکی ایرانی در کانادا

اعتبار مدرک پزشکی ایرانی در کانادا
اعتبار مدرک پزشکی ایرانی در کانادا

در صورتی که متقاضی کار در کشور کانادا به عنوان یک پزشک هستید، باید ابتدا اعتبار مدرک خود را از نظر دولت کانادا بررسی کنید. دولت کانادا تمامی دانشگاه های ایران را تایید نمی کند و از این رو به فارغ التحصیلان آن ها مجوز مهاجرت نمی دهد.

در واقع افرادی مجاز به اخذ اقامت کانادا می شوند که دانشگاه محل تحصیل آن ها مورد تایید دولت کانادا باشد. متقاضیان می توانند با مراجعه به وب سایت دایرکتوری جهانی مدارس پزشکی (www.wdoms.org)، نسبت به اعتبار مدرک تحصیلی خود آگاهی یابند.

افراد با وارد کردن اطلاعات مربوط به مدرک خود می توانند بررسی کنند که آیا دانشگاه محل تحصیل آن ها مورد تایید دولت کانادا می باشد یا خیر.

در صورتی که دانشگاه محل تحصیل در لیست دانشگاه های مورد تایید دولت کانادا قرار داشته باشد، متقاضیان باید برای معادل سازی مدرک خود اقدام کنند و سپس مراحل بعدی پروسه مهاجرت را طی کنند.

معادل سازی مدرک پزشکی ایران به کانادا

با توجه به این که روند تحصیل و صدور کارنامه و معدل در ایران با کانادا متفاوت است، لازم می باشد متقاضیان مهاجرت مدرک خود را بر اساس سیستم نمره دهی کانادا معادل سازی نمایند. برای معادل سازی متقاضی باید مدارک مورد نیاز را به سازمان مربوطه ارائه دهد تا مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

 معادل سازی تنها یکی از مراحل مهاجرت می باشد و به منزله ی مجوز کار محسوب نمی گردد. معادل سازی مدرک برای هر گرایش و تخصص پزشکی متفاوت است. مدارکی که از طرف کانادا معادل سازی می شود، 5 سال اعتبار دارند.

 متقاضیان مهاجرت به کانادا 4 سال بعد از اولین مجوز می توانند درخواست جدیدی را ثبت نمایند.

توصیه می کنیم در کنار مطالعه این مقاله، مقاله مهاجرت پزشک به اتریش را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز مهاجرت پزشکان به کانادا

مدارک مورد نیاز مهاجرت پزشکان به کانادا
مدارک مورد نیاز مهاجرت پزشکان به کانادا

دولت کانادا برنامه های مختلفی را برای مهاجرت پزشکان در اختیار متقاضیان قرار داده است. برای هر یک از این برنامه ها لازم است مدارک مخصوصی ارائه گردد. اما به صورت عمومی در همه ی برنامه ها لازم است مدارک زیر ارائه شوند:

  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • مدارک هویتی
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی یا فوانسوی با حداقل نمره قبولی (به طور مثال برای آیلتس 6.5)
  • مدارک جهت اثبات سابقه کاری مرتبط
  • مدارک مربوط به معادل سازی
  • ارائه عنوان طبقه بندی ملی شغل برای درخواست کار
  • فیش های واریزی مربوط به معادل سازی مدرک
  • نامه اثبات تمکن مالی
  • نامه عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت پزشکی

بر اساس برنامه های مختلف ممکن است از شما مدارک بیشتری درخواست شود. در صورت نقص هر یک از مدارک ذکر شده، درخواست ویزای کاری شما ریجکت می شود. بنابراین در تهیه و ارائه دقیق مدارک باید دقت زیادی داشته باشید.

ممکن است در کنار مطالعه این مقاله، مطالعه تخصص پزشکی در استرالیا نیز به افزایش اطلاعات شما کمک کند.

مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا

جهت اخذ ویزای کار کانادا، پزشکان باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند. زیرا پروسه مهاجرت پزشکان به کانادا طولانی و پیچیده است. متقاضیان باید با تمام مراحل مهاجرت آشنا شوند و در مورد مشکلات و موانع اطلاعات کاملی داشته باشند.

 در بخش های قبلی تا حدودی با مراحل مهاجرت پزشکان به کانادا آشنا شدید. در این بخش توضیح مختصری ارائه خواهیم داد. بهتر است در این مسیر از یک کارشناس مجرب یا یک وکیل مهاجرتی کمک بگیرید تا شانس موفقیت تان افزایش یاید.

انتخاب مقصد و محل زندگی:

ابتدا در مورد مقصد زندگی خود تصمیم بگیرید. کانادا ایالت ها و شهرهای مختلفی دارد که زندگی و اشتغال در هر یک از آن ها با سایر شهرهای دیگرش متفاوت است. در این راستا باید استان و شهری را انتخاب کنید که با نوع زندگی و نوع علاقمندی های شما مطابقت داشته باشد.

بهتر است سبک زندگی، هزینه زندگی، آب و هوا، درآمد و کیفیت و سطح رفاه هر شهری را بررسی کنید و در مورد محل زندگی و اشتغال خود تصمیم جدی بگیرید. این مرحله اهمیت زیادی دارد. زیرا مراحل بعدی مهاجرت خود را باید طبق قوانین آن ایالت پیش ببرید.

پیشنهاد می کنیم از پست مهاجرت لوکزامبورگ دیدن کنید.

طی کردن مراحل اداری:

در مرحله بعد لازم است از اعتبار مدرک دانشگاهی خود مطلع شوید و برای معادل سازی مدرک خود اقدام نمایید. سازمان های مربوطه اقدام به اعتبار سنجی مدرک متقاضیان می کنند.

سپس متقاضی باید در آزمون ها و دوره های در نظر گرفته شده توسط شورای پزشکی کانادا، جهت اخذ مجوز شرکت نماید. آزمون 2 مرحله دارد و لازم است متقاضی در دوره آموزشی 12 ماهه شرکت نماید.

یافتن پیشنهاد شغلی و مهاجرت:

متقاضیان جهت اشتغال در یکی از شهرهای کانادا باید در یکی از دو برنامه مهاجرتی یعنی سیستم اکسپرس اینتری و برنامه استانی شرکت نمایند. سیستم اکسپرس اینتری سیستمی است که به متقاضیان مهاجرت امتیازاتی اعطا می کند. در صورتی که متقاضی امتیاز لازم را کسب کند، می تواند به کانادا مهاجرت نماید.

در برنامه های استانی نیز هر استانی در کانادا مشاغل مورد نیاز خود را اعلام می کند. هر متقاضی بنا به داشتن شرایط لازم می تواند در این برنامه شرکت کند و شغل مورد نظر خود را پیدا نماید. داشتن پیشنهاد شغلی یا جاب آفر شانس پیدا کردن شغل را در هر دو روش افزایش می دهد.

سخن پایانی:

مهاجرت به کانادا با مدرک پزشکی راهی هوشمندانه جهت تضمین آینده شغلی و رسیدن به درآمد بیشتر است. این در حالی است که از بهترین امکانات زندگی در کانادا بهره مند خواهید شد. توصیه می شود برای موفقیت در روند اخذ ویزا و اقامت از کانادا با یک کارشناس یا وکیل مهاجرتی با سابقه زیاد مشورت نمایید.

احتمال موفقیت پرونده با کمک یک فردی که مسیر را می شناسد و با پستی و بلندی ها آشنا است، بسیار افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد می کنیم مقاله زندگی در لوکزامبورگ نیز مطالعه نمایید.

By root

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *